Зародження
Цей розділ базується на статті Олега Івановича ШУМИЦЬКОГО
в інститутській стінній газеті, випущеній до ювілею 50-річчя
Жовтневої революції, яке відзначалося в 1967 році,
та на його спогадах.

Незабаром після звільнення м. Києва, виникла гостра потреба відновлення зруйнованих мостів через річки України. У зв'язку з цим було організоване Особливе проектне бюро «Проектстальконструкція» у м. Києві. Першим керівником Київської Проектстальконструкції став Кирило Миколайович ДОРОШЕНКО, а першим співробітником майбутнього інженерного колективу була Ревека Соломонівна ЧОРНА, яка багато років пропрацювала в нашому колективі і лише недавно пішла на заслужений відпочинок. До речі, її кімната стала першою штаб-квартирою нашої організації. Дещо пізніше ми містилися разом з монтажним управлінням «Стальмонтаж» на Андріївській вулиці.

Щоб уявити проблеми становлення інституту, досить згадати, що тривалий час – до 1948 року| ми працювали в одному спільному приміщенні, в якому сиділи співробітники управління, жив із сім'єю виконроб управління Леонід Борисович ПОЛЯКОВ, для якого була відгороджена частина кімнати, а в тамбурі сидів швець ФРАНЧЕК, який вимірював вартість ремонту взуття частинами літра горілки. Жодного обладнання звичайно не було. Бракувало навіть стільців.

Тільки з розворотом робіт із проєктування відновлення Наводницького мосту через Дніпро (нині міст ім. Патона) розпочалося піднесення нашої організації.

Фото
Основні учасники проєктування моста ім. Є.О. Патона. Фото 1952 року.
Зліва направо:
верхній ряд: О.А.Шейніч, О.К.Воликовський, І.А.Нечаєв, А.Г.Савицький, І.І.Кобан;
середній ряд: Н.М. Крилова, З.В. Журавльова, І.М. Співак, Т.А. Колесникова;
нижній ряд: І.З. Маракін, Б.П. Петров, О.І. Шумицький, Л.І. Гомін, В.І. Кіреєнко.

У наш колектив у 1947 році, де вже працювали Сергій Андрійович ЗАХАРОВ, Цезар Юхимович ЛУР'Є, Матвій Рафаїлович ШТЕЙН, влилася ціла група інженерів: Володимир Іванович КІРЕЄНКО, Зоя Василівна ЖУРАВЛЬОВА, Тамара Олександрівна КОЛЕСНІКОВА, потім демобілізовані з армії Іван Зіновійович МАРАКІН, Антон Федорович ФОМЕНКО, прийшов також Іван Іванович КОБАН, Олександр Васильович РОМАНЧЕНКО, Андрій Григорович САВИЦЬКИЙ, Петро Назарович ДРЮЧЕНКО, Олександр Антонович ШЕЙНІЧ, а очолював організацію до 1948 року Борис Павлович ПЕТРОВ.

У 1948 році їм було надано перше окреме приміщення у вигляді зали на п'ятому поверсі будівлі Головпоштамту на Хрещатику, 5. Частина коридору була відокремлена скляною перегородкою як кабінет начальника бюро. Ми поповнилися меблями, обладнанням, а головне – інженерними кадрами. Можна сказати, учнями прийшли до нас нині маститі інженери Лев Давидович КОШКІН, Іван Артемович НЕЧАЄВ, Сергій Михайлович УДОВЕНКО та ін.

Наш колектив успішно впорався з проєктуванням мостового переходу через Дніпро. Головним інженером проєкту переходу був І.З. МАРАКІН, головним інженером проєкту суцільнозварних прогонових будов – О.І. ШУМИЦЬКИЙ, проєктом опор та залізобетонною проїжджою частиною керував В.І. КИРЕЄНКО, проєктом підходів та транспортної розв'язки – О.Г. САВИЦЬКИЙ.

На вміщеному поряд знімку можна побачити основних учасників проєктування моста, названого згодом ім'ям Є.О. ПАТОНА.

Слід зазначити, що проєктування мосту, особливо цільнозварних прогонових будов, що виконувалося у тісному співтоваристві з Інститутом електрозварювання та з Євгеном Оскаровичем Патоном особисто, було великою школою для нашої організації. При цьому нове рішення мосту на зварюванні було, на думку багатьох мостовиків, небаченою зухвалістю. Народжувалося воно в боротьбі й було прийняте без схвалення тресту «Проектстальконструкція», якому підпорядковувалося Київське бюро. У процесі проєктування визначилося обличчя нашої організації та її технічна політика.

Фото
Олег Іванович показує колишнє розташування
Особливого проектного бюро №3. Фото 1967 року.

Одразу після демобілізації з діючої армії через поранення я поїхав до Москви та звернувся в трест «Прооєктстальконструкція» з проханням щодо працевлаштування. Керівник тресту Микола Прокопович МЕЛЬНИКОВ тоді був у відрядженні. Мене прийняв головний інженер Володимир Михайлович ВАХУРКІН. Він мені, як киянину, дав направлення в нещодавно створене в Києві Особливе проектне бюро №3 з відбудови зруйнованих мостів та інших інженерних споруд України.

У листопаді 1945 року я приїхав до Києва і став розшукувати на Подолі цю таємничу організацію. Вона уявлялася мені з великою солідною вивіскою, з озброєною охороною при вході, з безліччю креслярських столів, оснащених сучасними кульманами. Однак нічого подібного я не побачив. З великими труднощами, в одному з триповерхових житлових будинків на Андріївській вулиці, я знайшов нічим не примітне приміщення на першому поверсі. У тамбурі працював швець, за ним відкривалася велика кімната з трьома різнокаліберними столами, стільцями й табуретками. У глибині кімнати була легка перегородка – як я дізнався, місце проживання монтажника Леоніда Борисовича ПОЛЯКОВА і його молодої дружини.

Так, під стукіт шевського молотка, мене зарахували з 1-го грудня 1945 року до штату Особливого проектного бюро на посаду інженера-конструктора.

Офіси інституту

Перший офіс проєктного бюро знаходився в приватній квартирі Ревеки Соломонівни ЧОРНОЇ.

Згодом працівники бюро працювали спільно з іншою організацією в непристосованому приміщенні на Подолі за адресою вул. Андріївська, 9.

Надалі колектив проєктувальників-металістів тимчасово розміщувався на алеї Героїв Небесної сотні (вул. Інститутській), 1 в Жовтневому палаці, а з 1948 року – на Хрещатику, 5 у приміщенні, де раніше був Головпоштамт, а потім ресторан "Столичний" (зараз цей будинок знесений).

Деякий час проєктна контора працювала по вул. Великій Васильківській (колишня Червоноармійська), 13, на розі вул. Рогнідинської, де раніше був Інститут кіноінженерів, а згодом – магазин "Океан".

Починаючи з кінця 1958 року – по вул. Печерський узвіз, 19 в окремому будинку, побудованому спеціально для інституту (першу зиму – без опалення).

Тільки після цього в 1970 році інститут переселився в комплекс будинків за сучасною адресою: вул. Віталія Шимановського 2/1.

Фото
Працівники інституту на Печерському узвозі 19. Фото 1967 року.
Зліва направо, перший ряд: В. Рудий, Ф. Піляк, Я. Лубман, Н. Стотланд, А. Чухаркова,В. Мірошникова, Г. Худолій;
другий ряд: Б. Фурман, М. Козаченко, Ю. Богомаз, М. Кондра, І. Нечаєв, Т. Поляковський, В. Хмілярчук, Н. Коломієць, С. Удовенко,
В. Сніховський, В. Сисоєв, О. Санковський
Фото
КІРЕЄНКО Володимир Іванович
Народився у 1912 році. У 1933 році закінчив Московський автомобільно-дорожній інститут.
Відомий фахівець у галузі проектування мостів, шляхопроводів та трубопровідних переходів. У 1956 році захистив кандидатську дисертацію на тему: «Неразрезные консольные мосты со стальными балками, объединенными с железобетонной плитой». Заслужений будівельник України (1962).
В інституті працював з 1947 до 2003 року. Керував проектуванням Паркового пішохідного мосту через р. Дніпро у м. Києві, через узвіз Жанни Лябурб у м. Одесі. Був прихильником вантових мостів і запроектував перший у країні вантовий міст через гавань р. Дніпро у м. Києві, потім пішохідний вантовий міст через р. Уж у м. Коростені і підвісний міст через р. Тетерів у м. Житомирі, запроектував арковий автодорожній міст у м. Вінниці, металеві конструкції автодорожнього переїзду через р. Дніпро на греблі ДніпроГЕС. На жаль, не був повністю реалізованим його проект вантового мосту в м. Дніпрі.
Автор проектів багатьох нафтопровідних переходів через ріки, у тому числі, типових конструкцій таких переходів.
Автор монографій: «Висячие и арочные переходы нефтепроводов» (1964), «Вантовые мосты» (1967).
Володимир Іванович помер у 2008 році.
Фото
ГОМІН Лев Іванович
Народився у 1902 році. У 1926 році закінчив Київський політехнічний інститут.
Висококваліфікований фахівець із проєктування сталевих конструкцій будівель і споруд. У Проектній конторі «Проектстальконструкція» працював із 1952 року. Обіймав посаду головного інженера проєкту, а потім начальника відділу. Брав участь у проєктуванні об'єктів чорної металургії та висотних споруд.
Фото
ШУМИЦЬКИЙ Олег Іванович
Народився у 1916 році. У 1941 році закінчив Київський інженерно-будівельний інститут за спеціальністю «Промислове та цивільне будівництво». Відомий спеціаліст у галузі зварних сталевих конструкцій, талановитий організатор роботи великого колективу спеціалістів. Лауреат Державної премії УРСР у галузі науки і техніки за спорудження Київської телевізійної башти (1974). Дійсний член Академії будівництва України (1993).
У 1942 році пішов добровольцем на фронт, був поранений, нагороджений бойовими орденами. Після закінчення війни був призначений на роботу в Особливе проєктне бюро № 3 тресту «Проектстальконструкція» з відновлення зруйнованих мостів та інших інженерних споруд України, згодом очолив його і перетворив у самостійну організацію – Проєктну контору «Проектстальконструкція», силами якої було створено дві визначальні сталеві суцільнозварні споруди: міст ім. Є.О. Патона через р. Дніпро у м. Києві та телевізійну башту заввишки 330 м у м. Ленінграді. Завдяки цим роботам О.І. Шумицький започаткував тісну співпрацю очолюваного ним колективу з Інститутом електрозварювання імені Є.О. Патона, яка продовжується до цього часу. За його ініціативою у 1960 році на базі Проєктної контори був створений Державний проєктний інститут «Укрпроектстальконструкція». Але через деякий час директором цього інституту був призначений працівник Міністерства монтажних та спеціальних будівельних робіт О.М. Ісаєв.
Починаючи з 1964 року О.І. Шумицький знову став директором інституту і працював на посадах директора, головного інженера та заступника головного інженера до 2004 року. Одночасно керував проєктуванням Київської телевізійної башти, великопрогонового покриття Національного палацу мистецтв «Україна» у м. Києві й багатьох інших об’єктів. Після аварії на Чорнобильській атомній електростанції він брав участь у створенні об’єкта «Укриття».
На його кар’єру негативно вплинула аварія (1969) металевого обеліска заввишки 70 м, присвяченого 25-річчю Корсунь-Шевченківської наступальної операції.
О. І. Шумицькому належить понад 40 наукових друкованих праць та авторських свідоцтв на винаходи.
Він нагороджений Орденом Трудового Червоного Прапора (1959), Почесною грамотою Президії Верховної Ради України (1980), Знаком Пошани Київського міського голови. Йому призначена пенсія «За особливі заслуги перед Україною».
Олег Іванович помер у 2004 році.
Фото
ПЕТРОВ Борис Павлович
Народився у 1890 році. Досвідчений фахівець у галузі будівельних металевих конструкцій.
Брав участь у розробленні проєктів відбудови зруйнованих об'єктів індустріального призначення, об'єктів будівельної індустрії, металоконструкцій мостових переходів, цехів металургійних, коксохімічних і машиноскладальних підприємств, водонапірних башт та шахтного обладнання. Серед них: покриття ливарного цеху заводу «Червоний екскаватор», деревообробний цех БМУ тресту «Укрлегбудмонтаж», водонапірна башта у м. Черкаси, шахтні копри на Донбасі та низка інших.
Нагороджений державними орденами та медалями.
Фото
МАРАКІН Іван Зиновійович
Народився у 1899 році. У 1924 році закінчив Київський політехнічний інститут за спеціальністю «Мости» і отримав кваліфікацію інженера шляхів сполучення. Навчався під керівництвом Є.О. Патона. Ще на 5-му курсі був залучений до розробки проекту відбудови ланцюгового мосту через р. Дніпро у м. Києві.
Відомий фахівець із проектування мостів. З 1948 і до 1954 року працював у Проектній конторі «Проектстальконструкція», де брав участь у розробленні проекту суцільнозварного міського мосту через р. Дніпро у м. Києві, який згодом був названий іменем Є.О. Патона.
З 1955 року працював у Київській філії інституту «Союздорпроект».
Фото
КРИЛОВА Неоніла Мойсеївна
Народилася у 1924 році. У 1949 році закінчила Київський інженерно-будівельний інститут за спеціальністю «Промислове та цивільне будівництво». Один рік працювала на Сталінському заводі металоконструкцій (нині м. Донецьк). До Проектної контори «Проектстальконструкція» прийшла у 1950 році.
Висококваліфікована спеціалістка у галузі проектування металевих будівельних конструкцій. Працювала на посадах інженера-конструктора, старшого інженера, керівника бригади.
Брала участь у розробленні проектів для відомих об’єктів: каркас установки безперервного розливання сталі угорського метзаводу «Дунай Вашмю», металургійного заводу «Вільний сокіл» у м. Липецьку (Російська Федерація), у проектуванні великої кількості типових інвентарних бетонних заводів й інших об’єктів.
Працювала над найскладнішими об’єктами, у характеристиках відзначалась серед найкращих інженерів інституту. За успіхи в роботі та достроковий випуск проектів отримувала Подяки та Почесні грамоти Мінбуду УРСР.
Звільнилася у 1984 році у зв’язку з виходом на пенсію.
Фото
КОБАН Іван Іванович
Народився у 1916 році. У 1938 році закінчив 2-річні курси техніків-конструкторів у м. Харкові.
Працював в інституті з 1946 року до виходу на пенсію в 1978 році. Досвідчений проектувальник металевих конструкцій, легендарний відрядник із надзвичайною продуктивністю праці. Обіймав посади техніка, старшого техніка, інженера-конструктора. Креслення виконував кваліфіковано та високої якості. Значний обсяг робіт виконано ним при розробленні креслень телевізійної башти в м. Тбілісі заввишки 275 м і в м. Єревані заввишки 311 м. Є основним виконавцем креслень КМД Київської телебашти заввишки 380 м.
Відзначений Похвальним листом Міністерства будівництва СРСР.
Учасник Великої Вітчизняної війни. Нагороджений бойовими орденами та медалями.
Фото
САВИЦЬКИЙ Андрій Григорович
Народився у 1904 році. У 1930 році закінчив Київський інститут інженерів шляхів сполучення.
Спеціаліст у галузі мостових конструкцій. З 1948 року тривалий час працював у Проектній конторі «Проектстальконструкція», де займався розробленням проектів відновлення будівель і споруд, зруйнованих під час війни.
Керівник групи генпланів. Розробив проекти одно- і дворівневих розв'язок мостових в'їздів і з'їздів для київських мостів ім. Є.О. Патона та через гавань на Рибальський острів.
Фото
НЕЧАЄВ Іван Артемович
Народився у 1923 році. У 1954 році закінчив Всесоюзний заочний інженерно-будівельний інститут за спеціальністю «Промислове та цивільне будівництво».
Досвідчений фахівець у галузі сталевих будівельних конструкцій. В інституті працював із 1948 до 1980 року. З 1969 року – директор інституту. Брав участь у проєктуванні мосту ім. Є.О. Патона. Керував проєктуванням низки промислових будівель і споруд, серед яких: мартенівський цех Челябінського металургійного заводу, доменна піч № 3 Карагандинського металургійного заводу, газоочищення мартенівського цеху металургійного заводу «Азовсталь», ангари для літаків, резервуари та газгольдери, башти-труби для теплових електростанцій тощо. Брав участь у проєктуванні громадських будівель, таких як готель «Росія» у м. Москві, готель «Либідь» у м. Києві, Палац піонерів у м. Кишиневі.
Має друковані праці та авторські свідоцтва на винаходи.
Фото
ШЕЙНІЧ Олександр Антонович
Народився у 1920 році. У 1941 році закінчив Київський інженерно-будівельний інститут за спеціальністю «Промислове і цивільне будівництво», а в 1943 році Ленінградську військово-повітряну академію Червоної Армії за спеціальністю «Інженер-будівельник аеродромів і спецспоруд».
У 1942 – 1945 роках був командиром військової частини з будівництва аеродромів і спецспоруд, у 1945 – 1946 роках виконував обов’язки Генерального уповноваженого від радянського командування з питань відновлення зруйнованих об’єктів у м. Відні (Австрія).
Досвідчений фахівець у галузі проєктування металевих конструкцій промислових та цивільних споруд. В Особливе проектне бюро №3 тресту «Проектстальконструкція» з відновлення мостів прийшов у 1948 році. Працював на посадах інженера, керівника групи, головного інженера проекту, начальника та головного конструктора відділу типового проектування металевих конструкцій.
Брав участь у проєктуванні металевих конструкцій об’єктів і споруд промислового та цивільного призначення, серед яких міст ім. Є. О. Патона, покриття Національного палацу мистецтв «Україна» в м. Києві, Львівський автозавод, меткомбінати у містах Череповці, Новолипецьку, Челябінську, Магнітогорську, метзавод «Дунай Вашмю» (Угорщина), Сінарський трубний завод. Керував розробленням проектів типових конструкцій (колони, в’язі, ферми покриття тощо) промислових споруд.
Брав активну участь у роботі Науково-технічної ради інституту, займався підготовкою молодих спеціалістів.
Олександр Антонович був виваженою, вишуканою людиною, полюбляв музику і грав на роялі. Закінчив трудову діяльність у 89 років, а пішов з життя на 97-му році.